Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Ladda Batterierna och Ny Energi!

Fitnessguru
Den här helgen, om man bortser från den totala utskjutningen i fredags, så har jag verkligen bara laddat batterierna.
Det var en omtumlande vecka med massa middagar och events. Så det har varit så skönt att bara sova och ta det riktigt lugnt. Skulle egentligen haft en middag hos oss igår – men jag kände att jag var tvungen att kasta in handduken. Det händer nästan aldrig. Men då och då ska man lära sig lyssna på kroppen.

Nu har iallafall ÄNTLIGEN min förkylning släppt. Jag har inte tränat något på 4 veckor snart. Helt bananas. Och bara ätit som att det inte finns någon morgondag, haha.

Noll förbränning + Maximalt kaloriintag = Överskott. 

Så ser min ekvation ut för tillfället. Men imorgon händer det, imorgon ska jag snöra på mig skorna och bege mig till gymmet. Jag har alltid varit en människa som pendlat mycket i vikt. Jag kan smälla på mig fem kg vätska när jag har mens. Eller snegla på en kanellängd och gå upp tre kg på stående fot, haha. Men överskottet kan också rinna av mig nästan lika snabbt som Usain Bolt.

Så fort jag kommer in i sådana här perioder där jag vräker i mig skitmat så blir jag så fruktansvärt seg och trött. Jag älskar att vara alert och på tå. Känna mig lätt och pigg. Ni vet känslan när ingenting är jobbigt, man liksom studsar fram redo att omfamna vardagen. Inte som nu när man valrossar fram genom höstbladen och tycker att det är skitjobbigt att böja sig ner för att knyta skorna. Inte på grund av min vikt utan av den totala bristen på motion och ett bra flås, haha.

Man ska bli pigg när man äter mat, inte trött och däcka ihop i soffan. Mat ska ju ge en energi, inte ta energi.

Dessutom har det blivit en jädrans massa vin de senaste veckorna. Två glas här, två glas där och så skiter man i träningen dagen efter. Inte rimligt.

Jag är verkligen en karaktärslös människa i perioder, haha. Jag ber Markus säga till mig att inte dela med sig av sitt godis till mig. Hur mycket jag än tjatar och trånar efter hans skål får han inte ge med sig förtydligar jag dagarna innan vi sitter där i soffan. Men så sitter vi där och tillslut lackar jag ur och säger att jag kan väl fan bestämma själv om jag ska äta godis eller inte och så sliter jag åt mig skålen och trycker i mig godis.

Min kropp känns som en avdankad marshmello vars bäst före datum är förgånget. Lite så, haha. Seg liksom, inte så stark eller uthållig. Men det är ju det som är så häftigt med kroppen, att trots att man misshandlar den och föder den med dålig näring kan den återhämta sig och bli så där stark och härlig igen som en spänstig sparris.

Vem är man? Känner ni igen er?

Kan vi inte köra igång tillsammans? Team Petra och Team Världens Bästa Bloggläsare?

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
30kommentarer
  • Åh EXAKT sådär är jag också. Varenda ord stämmer in på mig. Jag tittar på en tårta så går jag upp 5 kg. Och jag skojar inte när jag säger att jag från morgon till kväll kan ha gått upp 3,5 kg! MÅSTE komma igång igen. Jag gick ner 6 kg på 6 veckor men efter en förskylning står det still. Bläää så seg man känner sig.

    Sofie 2016-10-24 22:13:58 http://Thepalma.blogg.se
    Svara
  • Har inte riktigt kommit igång med träningen än men har lagt om i princip hela min kost. Dricker ingen läsk (eller kaffe & alkohol för den delen heller haha men det har jag aldrig gjort), äter mer grönsaker och frukt, äter INGET godis på vardagar utan helst bara på fredagar och lördagar och då i lite nyttigare tappning som mörk choklad osv. Bytt ut frukostflingorna mot fullkorns flingor och vaniljyogurten mot vanlig filmjölk.

    I början var det lite jobbigt men nu har jag börjat vänja mig. Tycker själv att det är enklare att börja med att lägga om kosten och sedan börja ta tag i träningen än tvärtom. Känner mig liksom redan lite piggare och mättare längre genom att ha ändrat i kosten = förhoppningsvis extra energi som SKA läggas på träning haha!

    Johanna 2016-10-24 18:45:22
    Svara
  • Jag vill!!!! Behöver en spark i ändan just nu! Tänker hotyoga 2 ggr veckan och typ funktionell Styrka 2 ggr /vecka!
    Och äta naturligt, lågt kolhydrat. Försöker också motivera att ta bort socker, inte för att gå ned i vikt, utan för att det ger näring åt cancerceller och är allmänt dåligt för mig!

    Josefine Ask 2016-10-24 09:08:46
    Svara
  • Blir så ledsen av detta! Du är inte dålig för att du gillar godis och för att du inte pallar träna i perioder. Du har troligtvis bara viktigare saker för dig. Ta hand om dig <3

    Annie - lättlagat vegokäk 2016-10-24 08:31:12 https://vegokak.se/
    Svara
  • Hej Petra! Hängiven poddlyssnare här! Bra peppigt, välbehövligt inlägg ovan! Så relaterbart, precis som podden också är!
    Men nu till anledningen att jag är här för att kommentera. Tror det var i senaste podden ni pratade om Tom Hardy? Om du inte har gjort det så MÅSTE du se serien Peaky Blinders. Alltså. Tacka mig senare.

    Josefine 2016-10-24 08:01:52
    Svara
  • Kan du inte köra igång med någon utmaning eller liknande? Där vi kan peppa varandra :)

    Saga 2016-10-24 02:51:36
    Svara
  • Jaa! Snälla dela med dig av dina tips. Det du beskriver, exakt så är jag med. Men just nu är det skitsvårt att komma igång igen.

    Hanna 2016-10-23 23:45:54
    Svara
  • Du skriver att du ska snöra på dig skorna och komma till gymmet. Varför fokuserar du inte på att komma till bukt med dina matvanor istället? Försök skapa en balans och hållbara vanor som du kan hålla fast vid trots de perioder du inte kan eller har lust till träning?

    Blir så fascinerad av att alla förknippar att de ska komma igång med sin kropp med träning. Maten du stoppar i dig borde vara steg 1. Att du går upp av att titta på en chipspåse stämmer inte, den person som går upp mer än någon annan äter mer än den andra. De hoppar också ofta måltider, små-äter, dricker lightdrycker som triggar sötsug som i sin tur leder till att en daim gärna slinker ner i varukorgen på ica.

    Vill bara verkligen att du ska ta hand om dig och jag tycker du ska prata med någon kunnig om du har svårt att sätta nya rutiner själv. Efter det kan du välja en träningsform som gör din kropp välmående o stark, utan fokus på att det ska forma din kropp.

    Lycka till!

    Vera 2016-10-23 23:41:03
    Svara
    • Get your point men stämmer inte alltid att en person som går upp i vikt lättare äter mer en som inte går upp i vikt. Förbränning är individuellt.

      Ida 2016-10-24 10:31:25
      Svara
  • Jag ät EXAKT likadan! Men nu har jag kommit in i så bra matrutiner och äter precis det jag ska för att jag ska nå mina mål. Har en tävling med mina blivande svägerskor, den som går ner mest i procent till julafton! Jag ligger tvåa av tre än så länge.
    Samtidigt som jag mår så bra och har energi att ratta heltidsstudier, 2 jobb och vara sambo.

    Nu kör vi!!

    Elin 2016-10-23 23:25:59 http://nouw.com/elinth
    Svara
  • Jaa! Precis vad jag behöver just nu. Har gått från att vara superaktiv till soffpotatis, inte så hett alltså. Kör du på insta så att det är lätt att följa?

    Rebecka 2016-10-23 22:19:32
    Svara
  • Haha du är bäst! Ja tack! Im in! Kanske lite inspo inspo och uppdatering i podden också ?! :)

    Sara 2016-10-23 22:15:34
    Svara
  • Haha alltid lika kul att läsa dina inlägg!!! Men sååå klart är jag på! Vi puschar varandra!!!

    Sofie 2016-10-23 20:57:11
    Svara
  • Hej! Undrar också vart tightsen och linnet är ifrån? :)

    elsa hansson 2016-10-23 20:00:17
    Svara
  • Åh, jag har precis som du, lätt att lägga på mig. Om man går i affären och ser en chipspåse typ så har jag redan gått upp 2 kilo… Så hävla orättvist
    Och så har jag precis som du varit småsjuk i typ 2 månader (!!!) MEN, nu har det vänt så har precis börjat träna igen och kan redan känna att efter en vecka så är musklerna på väg tillbaka !!! HEJA OSS!!!

    Linnéa A 2016-10-23 19:59:59
    Svara
  • Började träna denna helg. Jag skulle vilja ha tips på hur man behåller motivationen uppe! Och hur man kommer över sin gymrädsla…. ville grina idag för att det kändes som alla kollade på mig, jag visste inte hur man gjorde maskinerna, vågade inte göra det jag ville osv… kände mig fruktansvärt malplacerad.

    nybörjare 2016-10-23 19:30:57
    Svara
  • Klart vi kör!

    Emma 2016-10-23 18:36:20
    Svara
  • Kände faktist att din energi smittade av sig :) Blir att packa träningsväskan ikväll och köra direkt efter jobbet imorgon, tycker alltid det är lättare om det redan är klart med träningen innan man hinner komma hem efter jobbet. Så lätt att bara sätta sig i soffan och fastna med en serie framför sig. Men jag håller med dig om godiset, maten och vinet! Tror jag fuskar mest på helgen, måste få ordning på det. Kör hårt nu i veckan! GO TEAM PETRA!

    Ida 2016-10-23 18:22:45
    Svara
  • Tycker inte man ska säga åt sin partner att vägra ge en godis. När man gör det så lägger man över ansvaret på någon annan. Tänk istället att du är en stark kvinna som fattar egna beslut och bestämmer över din egen kropp! Tycker det funkar mycket bättre då att avstå från sånt man egentligen inte vill äta. Istället för att förbjuda sig sig själv eller tänka måsten så ska man tänka på vad man vill.

    Anna 2016-10-23 17:16:18
    Svara
  • Men ja tack! Sign me up. Det där jäkla vinet alltså 🙄

    Larsson 2016-10-23 14:57:38
    Svara
  • Vart kommer linnet ifrån? :)

    Sandra 2016-10-23 14:54:27
    Svara
  • Ja! Ja! Ja!

    Anja 2016-10-23 14:26:52
    Svara
  • Jag har precis samma kroppstyp som du, lång och kurvig. Och samma psyke, älskar mat och vin men också att känna mig som en hälsomänniska. Just nu känner jag mig som en padda, dags att ge sig själv en spark där bak!

    Szofia 2016-10-23 14:18:27
    Svara
  • asså igenkänningsfaktorn på det där med godiset hahahahahh

    Maria 2016-10-23 14:17:53
    Svara
  • Go gogo! Jag kör crossfit- fitness, damn those calories burns as fast as Usain Bolt! Stark, pigg, snabb, fräsch! Börja dagen med en mix av 2msk äppelcidervinäger och hallon, dricka detta och balansen i magen stabiliseras och man går ner i vikt av att bara tillsätta denna rutin. Det är en fräsch uppiggande shot! Avocado, babyspenat, allt grönt och bara kör på!

    Camilla 2016-10-23 13:48:45
    Svara
  • Heja!! 💪 Har äntligen kommit igång jag också. Har kört 3-4 pass i veckan nu i snart 4 veckor och herreguuuud vilken skillnad energimässigt. Jag pendlar väldigt lite upp och ner i vikt men skillnaden är desto större i hur kroppen känns. Nu saknar jag nästan gymmet (haha alltid vem är jag egentligen??!) de dagar jag inte tränar.

    Sofia 2016-10-23 13:47:08
    Svara
  • Jag är på! 😃

    Sandra 2016-10-23 13:23:30
    Svara
  • Jag är precis likadan, imorgon ska jag ta på mig löparskorna och göra det jag älskar!

    Thea 2016-10-23 13:18:02
    Svara
  • Var är tightsen ifrån?

    Aronson Emma 2016-10-23 13:03:34
    Svara
  • Heja Petra!! Jag kör också igång imorrn, har ingen träningskompis just nu så kommer tänka på dig haha. Hejja oss!

    Lisa 2016-10-23 12:58:02
    Svara

senaste från Mode

Petra Tungårdens webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
PT-Fia
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Emelie Wikström
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Home
Andrea Brodin
Man
Kevin Triguero
Home
Sanna Fischer
Lifestyle
Linn Herbertsson
Creative
Sandra Hjort
Home
Julia K
Creative
Linn Wiberg
Creative
Flora Wiström
Creative
Sandra Beijer
Hälsa
Fannie Redman
Man
Viktor Frisk
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Sanne Alexandra
Creative
Sara Edström
Man
Johan Hurtig
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Dasha Girine
Mode
Chrystelle Eriksberger
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Träningsglädje
Man
Marcus Schuterman
Man
Philip Conradsson
Man
Niklas Berglind
Mode
Linn Eklund
Home
Amelia Widell