Det här med service….

Efter vår vistelse i Gardasjön var det dags att bege sig av till Sirmione, som låg två timmar bort. Såg verkligen framemot att checkat in på ett nice hotell och ha ett eget avskilt hotellrum. Haha, inte för jag inte älskar mina vänner och ha dem nära – men bara vara jag och Markus i ett eget rum. Ett rum som vi bokade en månad innan resan dessutom.

Dagen innan vi ska köra dit ringer de från Sembo, bokningssajten, som vi bokat vårt hotell via, och säger att det blivit en dubbelbokning och att vi måste flyttas till ett annat hotell – men att de flyttar oss till ett bättre och finare hotell med en till stjärna, så att vi egentligen blivit uppgraderade.

Skrev ett brev till deras kontaktperson som ringt och ”uppgraderat” oss. 

——-

Ni har placerat oss på ett hotell som inte går att jämföra med vårt ursprungliga.
Personalen på det nya hotellet vi bor på sa till och med att de inte ens brukade hyra ut vårt rum, bara i nödfall. Det är stort som en skolåda och har inte renoverats sedan urminnes tider. Nämnde jag den pittoreska utsikten ut över baksidan av huset med avloppsrör som stinker bajs?
Personalen säger att de förmedlat den här informationen till er. Att detta inte är jämförbart med det andra hotellet och att just detta rummet inte brukar hyras ut. Men ni har ändå sagt att vi ska tilldelas det rummet för att ni inte hittar något annat ledig hotell.
Och det är okej, det kan ske missförstånd och det kan bli dubbelbokningar. Men då har ni ansvar att säga detta. Inte ljuga oss rakt upp i ansiktet.
Så nu till det värsta av allt – att ni en dag innan vår vistelse har mage att ringa oss och säga att vi blir förflyttade till ett bättre hotell och ett bättre rum med fyra stjärnor (vilket inte stämmer – de har tre – men borde ha noll)  över telefonen och sedan vara okontaktbara när vi väl kommer fram.
Det konstigaste av allt är att våra fyra kompisar som bor på det hotellet vi skulle ha bott på – bokade rummen efter oss fast via booking.com – men de fick behålla sina rum.
——-

Sembo

Så här såg rummet vi bokat ut.

28686660642_c27cd2fc05_k
Så här såg rummet ut på det andra ”bättre” hotellet vi blivit förflyttade till. Ett rum som de inte ens hyr ut på det hotellet för det är så litet. Som i Sällskapsresan ni vet, ni Stig Helmer får ett rum på loftet. Receptionisten på hotellet skäms och säger att det inte ens brukar vara till uthyrning.

28686659182_346ea570fd_k
Det gick inte ens att öppna resväskorna i rummet.

28686660292_906912d765_k
Här är vår härliga inbyggda radio och smutsiga sänggavel.

28176927223_d2d7aebda8_k
Våra kompisar som hade bokat med Booking.com fick bo kvar på det hotellet vi hade bokat – före dem dessutom. Så här såg tvn ut.

28686658972_3523fd6988_k
Haha, här är vår fyrastjärniga tv med tillhörande spindelnät.

Sembo-Dålig-Service
Här är badrummet vi bokat.

28176926603_3300b8f757_k
Och här är det charmerade badrummet med sluttande tak som vi fick. Så man var tvungen att böja sig ner för att göra sina behov.

28686662812_f495c77a54_k
Här är den härliga utsikten vi bokat.

28686661502_ea1a40741d_k
Här är avloppsrören och den charmerande pittoreska utsikten från vårt nya fantastiska rum.

——

Som jag skrev i brevet till dem – det kan bli missförstånd, det kan ske dubbelbokningar. Och det är okej. Men ring och säg det. Säg att vi blivit förflyttade till en helt annan standard, men att det var det bästa ni kunde göra för att alla andra hotell var fullbokade och att vi får pengarna tillbaka eller iallafall mellanskillnaden.

Men ring inte upp mig som kund, ljug mig rakt upp ansiktet, lova mig guld och gröna skogar. Säg inte att jag ska få ett bättre hotellrum till samma pris. Jag är inte kräsen. Jag har inga problem med att sova i det hotellrummet vi fick tilldelat, men inte på de premisserna och särskilt inte när jag betalt för en helt annan standard. Och att de dessutom har mage att tro att jag ska acceptera det. Och betala samma pris för rummet trots att det andra kostade betydligt mindre per natt.

Tala sanning. Är så trött på företag som inte vårdar sina kunder.

—-

Efter mitt mail fick vi pengarna tillbaka efter en vecka. Och ett sprudlande presentkort på 500 kronor att nyttja på Sembo som plåster på såren. Kunde verkligen inte bry mig mindre om de pengarna. De borde lära sig att säga som de är. Man blir ju bara mer besviken som kund om någon lovar en något bättre och så blir det tio nivåer sämre.

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!